Kortspelet Pyramid är baserat på den klassiska patiensen med samma namn. I Pyramid är målet att rensa så många kortupplägg som möjligt under spelomgångens begränsade tid. Korten läggs ut i en pyramidformation och du måste ta bort dem ett och ett innan du gått igenom hela din kortlek.
Om du lyckas avancerar du till nästa omgång. Du kan spela så många omgångar som du hinner tills tiden tar slut eller tills du fastnar och inte lyckas rensa kortupplägget helt. Samla skarabéer för att låsa upp nya kapitel i berättelsen och för att avslöja det hemliga slutet.
Pyramid Regler
När spelet börjar placeras 28 kort ut i en pyramidformation (1), som du måste rensa bort för att gå vidare till nästa omgång. Nedanför pyramiden har du 23 kort i en Kortlek (2), och ett öppet kort till höger som är den så kallade Högen (3). Till vänster finns det en Joker som du kan använda närhelst du vill under omgången (4).
För att kunna rensa bort ett kort från pyramiden måste de vara ett värde som är ett steg högre eller lägre än det öppna kortet i Högen. Så på en 4:a kan du placera antingen en 3:a eller en 5:a, och så vidare. Essen räknas som både 1 och 14, och kan därför placeras på antingen en 2:a eller en Kung.
Korten måste också vara fria för att kunna rensas, bara kort som inte har något kort som ligger ovanpå dem kan flyttas. Om ett kort kan flyttas så markeras det med en ram när du för muspekaren över det. Du får flytta så många kort du vill så länge det finns fria kort i pyramiden som kan placeras på det öppna översta kortet i Högen. Om det inte finns något kort i pyramiden som kan placeras på Högen så kan du vända upp nästa kort i kortleken som läggs i högen.
När som helst kan du spela ut din Joker som också kommer att placeras iden öppna Högen. Vilket fritt kort som helst, oavsett värde, kan placeras på Jokern. Du har bara en Joker per omgång så använd den väl.
Om du lyckas rensa hela pyramiden så avancerar du till nästa omgång där du får ett nytt kortupplägg. Om du inte har rensat hela pyramiden när du gått igenom alla kort i din kortlek, och har använt din Joker, så är spelet slut. Du får rensa så många pyramider du hinner inom den tidsgräns som är satt, så ju snabbare du spelar desto längre har du chans att komma.
Styra Pyramid online
Att styra Pyramid online är väldigt enkelt. Du flyttar kort från pyramiden genom att klicka på dem med din vänstra musknapp. Om ett kort är fritt så markeras det med en ram när du för din muspekare över kortet. Om kortet har rätt värde för att kunna flyttas till Högen kommer det att automatiskt att förflyttas dit när du klickar på det. Om det inte kan placeras i Högen så kommer du att få ett poängavdrag istället.
För att gå igenom kortleken så klickar du bara på det kort som ligger i leken med baksidan uppåt, och det kommer att förflyttas till den öppna Högen. För att spela ut Jokern behöver du också bara klicka på den en gång så förflyttas den till Högen.
I bonussekvensen klickar du bara på skarabéerna för att samla in dem en efter en. Om du vill avsluta spelet i förtid så kan du trycka på Avsluta Spel-texten i nedre vänstra hörnet.
Pyramid Poäng
Rensa kort
Du får en stegrande poäng för varje kort du rensar bort från pyramiden i samma serie utan att använda ett nytt kort ur kortleken:
- 1:a kortet: 100 poäng
- 2:a kortet: 150 poäng
- 3:e kortet: 200 poäng …och så vidare.
Varje ytterligare kort som rensas i samma serie ökar i värde med 50 poäng. Och varje gång som du tvingas att vända fram ett nytt kort ut kortleken så börjar värdet om på 100 poäng igen. Den längsta serien du åstadkommer under en omgång syns i den vänstra kolumnen och kan ge extra bonus.
Speciella kort
De 3 toppkorten i pyramiden kommer att frigöra en skarabé när de rensas bort. Dessa 3 kort har därför ett extra högt värde:
- 1:a Skarabéen: 1000 poäng
- 2:a Skarabéen: 1500 poäng
- 3:e Skarabéen: 2000 poäng
Bonus vid omgångens slut
Vid slutet av varje omgång så får du ytterligare bonuspoäng om du har rensat bort alla kort i pyramiden.
- För varje kort som ligger kvar i kortleken: 500 poäng
- För varje kort i den längsta serien av rensningar: 200 poäng
- För att inte ha utnyttjat Jokern: 1000 poäng Notera att du inte får någon av dessa bonuspoäng om du inte lyckades rensa bort alla kort i pyramiden
Nivåmultiplikator
För varje följande omgång du avancerar till kommer alla poäng att räknas upp med 10% per omgång:
- 2:a omgången: 1,1 X alla poäng
- 3:e omgången: 1,2 X alla poäng
och så vidare
Bonusskarabéer
För varje skarabé du samlar in under bonussekvensen får du 1000 poäng.
Poängavdrag
Varje gång som du klickar på ett kort i pyramiden som inte kan placeras på den öppna Högen för att det har fel värde så får du ett poängavdrag med 20 poäng. Detta avdrag kommer också att räknas upp med multiplikatorn när du avancerar till nya omgångar.
Pyramid Strategi
Se till att du studerar hur korten ligger högre upp i pyramiden innan du rensar bort första bästa som du ser. Det är viktigt att försöka lista ut hur du uppnår den längsta möjliga serien för varje kort som du vänder fram ur kortleken om du vill komma långt och få en hög poäng. Att spara tid är också viktigt, men inte viktigare än att välja rätt väg igenom pyramiden.
Det finns 2 saker som är kritiska för att få riktigt höga poäng:
- Att få långa serier med rensade kort under omgången. Detta ökar snabbt värdet på de kort du tar bort.
- Och att avancera många nivåer för att få till effekten av multiplikatorn så väl som värdefulla slutbonusar för varje omgång. Om du lyckas med båda 2 uppgifterna har du säkrat en riktig toppoäng.
Tips för fler poäng i Pyramid
Att använda Jokern räknas inte som att man avbryter en lång serie med rensade kort, utan den kan användas för att förlänga en redan lång serie och driva upp poängen för de sista korten om du nyttjar den väl.
När man använder Jokern kan vara vad som avgör om du lyckas rensa ett kortupplägg eller inte, och ibland måste den spelas tidigt för att det skall gå att klara omgången. Vänta inte för länge med att använda så att du slösar bort för många kort ur kortleken på ett låst läge.