Spel som går under namnet Whist är en samling av olika kortspel där det går ut på att plocka stick. Det finns tremanswhist, öppen tvåmanswhist och fyrmanswhist vars strategi ser lite annorlunda ut. Det finns också amerikansk, japansk, skotsk och bridgewhist plus många fler varianter. Här ligger dock fokus på tvåmanswhist som är ett kortspel där det precis som i övriga whist-familjen går ut på vinna stick. Fast bara för två personer som namnet förmodligen antyder.
Vem börjar i tvåmanswhist? Det gör den som inte delar ut, men efter varje runda bytes givare vilket gör att varje spelare delar ut varannan gång. I tvåmanswhist måste färg alltid följas men kan en spelare inte lägga kan den istället lägga trumf, dvs färg som är bestämd på förhand. Spelet bygger på två olika moment. Först gäller det att plocka så bra kort som möjligt, sedan gäller det att ta eller undvika så många stick som möjligt.
Regler för Tvåmanswhist
I whist kortspel används alla 52 kort. Spelregler varierar beroende på vad för whist kortspel det är. Vid amerikansk whist, japansk tvåmanswhist och vid skotska versionen ser whist regler annorlunda ut. De reglerna som gås igenom här är spelregler för svensk tvåmanswhist.
Börja med att utse en spelare som ska dela ut korten. Alla 52 kort ska delas ut. Först delas 10 kort ut till var och en där baksidan ska ligga uppåt så att korten är dolda. Lägg de tio korten på respektive sida genom att lägga ett kort varannan gång, i två rader med fem kort på varje rad. Sedan upprepas detta på samma sätt fast med framsidan uppåt ovanpå de korten som redan ligger på bordet. Eftersom det nu ligger 40 kort på bordet återstår 12 kort som delas upp genom att varje spelare får sex kort var på handen.
När korten har delats ut ska den som börjar spelet välja antingen spel eller pass. Detta kallas att ge ett bud. I andra varianter av whist väljer man rött istället för spel och svart istället för pass. Väljer man spel tror man att man ska ta hem så många stick som möjligt. Väljer man pass gäller det att plocka så lite stick som möjligt.
Den spelare som lägger högst kort plockar sticket. Målet är att först ta hem 13 stick om man valt “spel”. Vid “pass” är det max sju stick som gäller. Det gäller att plocka så många poäng som möjligt. Vinnaren är den som först når 13 poäng .
Tvåmanswhist Poäng
Under en runda tvåmanswhist gäller det att samla så många poäng som möjligt. Innan rundan börjar, ska som sagt ett bud i whist läggas från den spelare som inte börjar. Denne väljer antingen spel eller pass. Vid spel är målet att ta så många stick som möjligt. Men spelaren får bara poäng på de stick som är över 13 stycken. Vid pass får man max ta 7 stick. Allt under sju ger poäng till den som valt pass, medan varje stick över sju ger motspelaren poäng.