oktober 31, 2023
Om oss

Gin Rummy

I denna version av Gin Rummy kortspel som vi beskriver i denna guide spelar du klassisk version av spelet mot en datormotståndare. Målet är att bli först med att få 50 poäng och därmed avgöra spelet innan tiden är slut. Kortspelet spelas enligt Gin Rummy regler där målet är att skapa sekvenser eller set om

Bonuskampanjer för kortspel

Kolla in välkomsterbjudandet hos nya Casino Pop nu!
HÄMTA BONUS!
Bonus upp till 9000 kr extra + 110 FreeSpins!
HÄMTA BONUS!
200% Bonus upp till €2,000 till alla nya pokerspelare!
HÄMTA BONUS!
Dubblerad insättning upp till 1000 kr + 10 free spins
HÄMTA BONUS!

I denna version av Gin Rummy kortspel som vi beskriver i denna guide spelar du klassisk version av spelet mot en datormotståndare. Målet är att bli först med att få 50 poäng och därmed avgöra spelet innan tiden är slut.

Kortspelet spelas enligt Gin Rummy regler där målet är att skapa sekvenser eller set om tre kort eller fler för att göra poängvärdet hos omatchade kort d.v.s. restveden, så lågt som möjligt. När dina överflödiga kort är värda 10 poäng eller mindre kan du knacka för att avsluta rundan. Om dina överflödiga kort är noll kan du avsluta rundan med Gin och få bonuspoäng.

Spelregler

En standardkortlek med 52 kort används i Gin Rummy. Korten i varje färgsvit räknas enligt följande, från lågt till högt: Ess, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Knekt, Dam, Kung.

Gin Rummy kort har följande värden:

  • Klädda kort (K, Q, J) 10 poäng
  • Ess en poäng
  • Numrerade kort är värda det angivna värdet.

Målet i spelet är att samla en hand där de flesta eller alla korten kan kombineras till set och serier och där poängvärdet hos de kvarvarande omatchade korten är lågt:

  • en serie eller sekvens består av tre eller fler kort i samma färgsvit i sammanhängande följd, t.ex. klöver 4, 5 och 6
  • ett set eller en grupp är tre eller fyra kort av samma värde, t.ex. triss eller fyrtal, exempelvis tre stycken sjuor.

Ett kort kan bara tillhöra en kombination åt gången – du kan inte använda samma kort som både en del av ett set likadana kort och en sekvens av sammanhängande kort samtidigt.

Om du till exempel har klöver 7, ruter 7, hjärter 7, hjärter 8 och hjärter 9 kan du använda hjärter 7 antingen till att bygga ett set av tre sjuor eller en hjärtersekvens, men inte både och samtidigt. För att skapa ett set och en sekvens skulle du behöva ett sjätte kort – antingen klöver 7 eller hjärter 10. Observera att i Gin Rummy är Ess alltid lågt. Ess-2-3 är en giltig sekvens, men A-K-Q är det inte.

När en serie eller ett set kan skapas markerar spelet detta automatiskt. Målet är att få summan av de omatchade korten, restveden, så lågt som möjligt.

Gin Rummy omgång

En normal omgång består av två delar:

  • Du måste börja med att ta ett kort antingen överst i korthögen eller det översta kortet i den kastade högen, och lägga detta kort till din hand. Den kastade högen visas med kortens framsida uppåt så att du ser i förväg vad du får.
  • Den kastade högen. Du slutför din tur genom att kasta ett kort från din hand och lägga det överst i högen med kastade kort. Om du tog det översta kortet i högen med kastade kort måste du kasta ett annat kort. Att ta det översta kastade kortet och lägga tillbaka samma kort i samma omgång är inte tillåtet.

Knacka

När summan av de omatchade korten, restveden, är 10 eller mindre kan du avsluta rundan med att knacka. Detta gör du genom att kasta ett kort med framsidan nedåt på högen med kastade kort och visa hela din hand. Om du knackar och inte har några matchade kort alls kallas detta gin och det ger dig en specialbonus. Om du lyckas kombinera det sista kortet du tog upp så att alla 11 korten ingår i serier eller set kallas detta en Stor gin.

Observera att du inte måste knacka när din restved är 10 eller mindre. Du kan välja att fortsätta spel fram till dess att motståndaren väljer att knacka.

Förutsatt att knackaren inte valde gin har motståndaren rätt att lägga ut alla omatchade kort genom att använda dem till att utöka seten och serierna som knackaren la ut, genom att lägga till ett fjärde kort av samma rank till en grupp av tre, eller ytterligare efterföljande kort i samma färgsvit till början eller slutet av en sekvens. Notera att knackaren aldrig får lägga ut kort på motståndarens set eller serier.

Handpoäng

Varje Gin Rummy spelares restved jämförs. Om knackaren har lägre totalsumma får knackaren skillnaden mellan de två. Detta efter att motståndaren har lagt ut eventuella kort. Om man har fått gin får man 25 extrapoäng och en Stor gin ger 30 extrapoäng.

Om knackaren inte valde gin och spelarna har samma värde eller om knackaren har ett högre värde än motståndaren har knackaren blivit underminerad. I sådana fall får knackarens motståndare poäng motsvarande skillnaden mellan beräkningarna samt 25 poäng i bonus.

När en spelares totala handvärde är 50 poäng eller mer avslutas spelet. Spelet fortsätter tills en vinnare har utsetts eller tiden tar slut.

Spelkontroller

Du plockar upp ett kort genom att klicka på högen med framsidan uppåt eller den med framsidan nedåt. När varje runda inleds kan du välja om du vill ta det öppna kortet eller låta datormotståndaren få välja.

Du kastar ett kort genom att klicka på ett valfritt kort som inte ingår i en sekvens eller serie i din restved och kastar det då på högen. Om du vill knacka eller välja gin klickar du på knapparna Knacka eller Gin när dessa visas. Om du vill vänta med att knacka kan du kasta något av de tillgängliga korten istället. Om du vill avsluta spelet i förtid är det bara att klicka på Avsluta spel.

Gin Rummy Poäng

Dina poäng grundas på handpoängen, hur mycket du slog datormotståndaren med samt snabbhet.

  • Handpoäng: 50 poäng X varje handpoäng du får.
  • Bonuspoäng för poängskillnad: om dina handpoäng efter spelet är högre än datorns handpoäng får du 100 poäng X (dina handpoäng – datorns handpoäng).
  • Tidsbonus: 1 000 poäng X (% av återstående tid).
  • Vinnarbonus: om du lyckas vinna spelet genom att få 50 handpoäng innan tiden är ute får du en 1 000 poängbonus.

Strategi

Nyckeln till Gin Rummy är att veta när man ska knacka och när man ska vänta. Om du får din restved under 10 mycket tidigt kan det vara smart att knacka eftersom datorn inte har hunnit sänka sin restved särskilt mycket ännu.

Se till att du sänker din restved när du måste välja vilka kort du ska kasta. Att spara kort av lägre värde är smart, om du inte har vad som kan utvecklas till att bli ett set eller en serie.

Tips för att få fler poäng

Om du vill säkra en vinst så kan du satsa på Gin eftersom datorn då inte kan lägga ut några kort. Men, ju längre tid det tar att komma dit, desto större chans har datorn att hinna före dig.